Danish Healthtech er medfinansieret af Uddannelses- og Forsknings-ministeriet og Den Europæiske Fond for Regionaludvikling.

Fem trin til succesfuld internationalisering

2020-03-15 5 trin til internationalisering

Har din organisation fokus på internationalisering? Som medlem af Welfare Tech får du adgang til en række unikke tilbud, som kan styrke dit salg, netværk og samarbejde. I denne artikel kan du læse om Welfare Techs gennemtestede internationale model samt fire ting, du bør vide om internationalisering.

Små og mellemstore virksomheder har ikke de store budgetter når de skal ind i et nyt eksportmarked. Og ofte er der flere spørgsmål end svar: Hvordan kommer vi ind på det internationale marked – og er netop det marked, det rigtige for os – og vores løsning? Få hjælp til at lave analysen ved at deltage i Welfare Techs gennemtestede internationale 5-trinsmodel.

Når virksomheder går internationalt, så koster det nemt en-to-tre millioner før man egentlig begynder at få gang salget. Så det er rigtig vigtigt, at mindre virksomheder vælger rigtigt i første forsøg, og ikke bruger masser af penge og tid på at finde ud af, at det slet ikke går at komme ind i det pågældende lands sundhedssystem med den løsning man tilbyder, siger Karen Lindegaard, seniorkonsulent og projektleder på adskillige internationale projekter.

Derfor har Welfare Tech nu udviklet og gennemtestet en international model.

Men hvilket marked er så det rigtige – for din virksomhed?

Få kvalitetsviden gennem internationalt klyngesamarbejde
Som virksomhed er det vigtigt at blive klædt godt på med viden om markedet, målgruppen, kulturen og ikke mindst, hvad det er for et sundhedsvæsen, man som virksomhed skal navigere i. Noget, som tager tid – men tid, som er givet rigtig godt ud:

Ved at være med i en klynge og del af et internationalt klyngesamarbejde, kan virksomheder få adgang til den kvalitetsviden de har brug for, før de overhovedet tager af sted. Vi har gennem flere internationale projekter givet deltagere så meget viden som muligt. Det er både via ekspertviden, 1:1 sparring, webinarer, videnrejser og messer i forskellige lande og matchmaking/netværk med forskellige samarbejdspartnere, siger Karen Lindegaard.

Alle aktiviteter skal være med til at give virksomheden en dybere forståelse af markedet og hvilke udfordringer, virksomheden kan møde i det pågældende marked.

Måske er det allerede her, virksomheden finder ud af, om der er nogle helt strukturelle ting i det pågældende marked, som gør, at det måske ikke er særligt attraktivt i forhold til lige netop den løsning, man tilbyder. Så har man brugt 10 timer og behøver ikke at bruge mere tid og flere ressourcer på det. Så hellere lede efter et andet marked. Det er jo også et rigtig godt resultat, siger Karen Lindegaard.

Forbered dig på dit (næste) internationale marked i 5 trin
Forberedelse, forberedelse og endnu mere forberedelse.

Det kræver det for både små og store virksomheder, som vil ind på nye internationale markeder:

Modellen er den samme, uanset hvilket land vi retter blikke mod. Der kan selvfølgelig være variationer, afhængigt af vores samarbejdspartnere og projekter. Men disse 5 trin gør sig ofte gældende og klæder en virksomhed rigtig godt på, forklarer Karen Lindegaard.

Den internationale model:

  1. Præ-seminar med eksperter, samarbejdspartnere, organisationer, virksomheder
  2. Webinar med aktuelle temaer og ekspertviden
  3. Videnrejser
  4. Markedsvalidering – evaluering og sparring med eksperter
  5. Udstilling på messe eller deltagelse på konference med tilhørende aktiviteter, fx matchmaking, netværksmiddag

(klik på infografik for at forstørre)

Fire ting, du bør vide om internationalisering
Hvis du allerede har besluttet at gå ind på et nyt internationalt marked, så er der nogle indledende (stræk-)øvelser, du bør vide og være forberedt på.

Og hvilke er så det? Det har Karen Lindegaard bud på:

1. Du er ikke længere i Danmark…

Den logik, indforståethed og humor danskerne har – den gør sig ikke længere gældende, når du bevæger dig uden for Danmarks grænser. Så prøv at undgå at forklare, hvordan du gør i Danmark, for det hverken kan eller vil folk fra andre lande sætte sig ind i.

Jeg oplever, at der er rigtig mange virksomheder, der bliver ved med at gentage de samme værditilbud igen og igen og igen, og de tænker: Hvis de bare bliver ved med at sige det længe nok og højt nok, så skal andre nok købe vores produkter. Men det gør de ikke.

2. Slå ørerne ud og lyt!

Som virksomhed må du gå i lytte-position (slå ørerne ud) og forstå helt grundlæggende, hvad logikken er i det land, du vil sælge i. Hvilken betalingsmodel gør sig gældende i landets sundhedssystem? Og hvilke værditilbud er det de søger? For eksempel kan det at få folk hurtigt tilbage på arbejdsmarkedet, eller hurtigt ud af hospitalerne, give stor mening i en holistisk velfærdsmodel som den danske. Men det giver absolut ingen mening den i nuværende tyske betalingsmodel.

3. Lav et UNIKT værditilbud

Opbyg et unikt værditilbud til det land, du ønsker at sælge til. Udarbejd en NY business case. Og IKKE blot en tilretning fra en dansk business case. Hvordan skal dit værditilbud være for at skabe interesse?

4. Gå i dialog med dit marked og din målgruppe, så tidligt som muligt (inden salg)

Giv din målgruppe et tilbud som de forstår – i den virkelighed de befinder sig i og i forhold til de eksisterende betalingsmodeller. Betalingsmodellerne i det pågældende land betyder rigtig meget for om din målgruppe kan være interesseret eller ej. Hvordan skal din prissætning være og hvilken betalingsmodel skal du tilbyde?

Brug Danish Healthtech og Welfare Tech til at finde din næste internationale samarbejdspartner
Welfare Tech indgår i Danish Healthtechs partnerkreds og internationale aktiviteter foregår i tæt samarbejde. Det betyder at Danish Health trækker på Welfare Techs mange års ergaringer om at indlede samarbejder på tværs af landegrænser. Du kan således finde nogen af de samme tilbud i Danish Healthtech, som lige nu har internationale aktiviteter rettet mod det skotske og tyske marked. 

Welfare Tech internationaliserer ved at samarbejde med andre klynger. Ved at deltage i Welfare Techs internationale aktiviteter får du adgang til både andre virksomheder og offentlige organisationer og netværket kan skabe en nemmere indgang ind til den ønskede målgruppe i et givent land.

Hold dig opdateret om internationalisering og andre aktiviteter i forbindelse med internationale projekter. Skriv dig på listen og få besked direkte i din indbakke.

Ja tak – hold mig opdateret om internationale aktiviteter

Har du forslag til markeder, som kunne være interessante, så kontakt Karen Lindegaard, karli@welfaretech.dk, seniorkonsulent Internationalt samarbejde, klyngeudvikling, forretningsudvikling, eller Lene Vistisen, levi@welfaretech.dk, seniorkonsulent og netværksleder for Innovationsnetværket Danish Healthtech. 


Kommende internationale aktiviteter og arrangementer (Ny dato afhænger af Corona-krisen):

Dette er anden artikel af en serie omkring medlemsfordele i Welfare Tech. Fik du ikke læst den første: Til middag hos Welfare Tech? Læs den her.

Del gerne

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email
Luk menu
Tilmeld dig vores

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få udvalgte nyheder og invitationer fra Danish Healthtech direkte i din indbakke.